Transport morski odgrywa niezwykle istotną rolę w globalnej gospodarce, umożliwiając przemieszczanie ogromnych ilości towarów na całym świecie. Jednakże, choć rynek przewozów morskich może wydawać się rozległy i zróżnicowany, to w rzeczywistości jest on skoncentrowany w rękach niewielu, największych graczy, zwanych armatorami.
Armatorzy to przedsiębiorstwa lub osoby zajmujące się zarządzaniem flotą statków i organizowaniem przewozów morskich. W transporcie morskim występuje niewielka liczba armatorów dominujących na rynku, co sprawia, że konkurencja jest ograniczona, a ich pozycja jest niezwykle silna. Warto przyjrzeć się tej nierównowadze bliżej.
Dziesięć największych armatorów na świecie kontroluje ogromną część rynku transportu morskiego. Wg danych, aż 83,7% przewozów morskich na świecie jest w rękach tych potentatów. Które firmy zaliczają się do tego wyjątkowego grona?
Na pierwszym miejscu znajduje się Maersk, duński gigant transportowy, który od lat cieszy się pozycją lidera w branży. Współpracuje on z MSC, tworząc sojusz 2M, który również jest jednym z największych na rynku. Po Maersku i MSC, na liście dominujących armatorów znajdują się: COSCO Shipping z Chin, CMA CGM z Francji, Hapag-Lloyd z Niemiec, Ocean Network Express (ONE), Evergreen Marine z Tajwanu, Hyundai Merchant Marine z Korei Południowej, Yang Ming Marine Transport Corporation z Tajwanu i ZIM z Izraela.
Warto zwrócić uwagę, że każdy z tych armatorów posiada dziesiątki, a nawet setki statków w swojej floty. Są w stanie obsłużyć ogromne ilości towarów, co sprawia, że ich wpływ na globalny handel jest ogromny.
Jeśli przyjrzymy się polskiemu udziałowi w tym sektorze, to warto wspomnieć o Polskiej Żegludze Morskiej (POLSTEAM). To największy armator o polskim pochodzeniu, posiadający łącznie 62 statki. Choć Polska Żegluga Morska nie jest w stanie konkurować z największymi światowymi graczami, to stanowi ważny element polskiego przemysłu morskiego i ma udział w globalnym łańcuchu dostaw.
Jeśli chodzi o kraje, które posiadają największą flotę, to na szczycie listy znajdują się Niemcy, Japonia i Grecja. Niemcy mają długą tradycję w transporcie morskim i są jednym z głównych graczy w Europie. Japonia również odgrywa znaczącą rolę, zwłaszcza w transporcie kontenerów. Natomiast Grecja jest jednym z najważniejszych krajów w przewozach tankowcami oraz w żegludze dryfujących obiektów.
Podsumowując, choć rynek przewozów morskich wydaje się szeroki i różnorodny, to w rzeczywistości kontrolowany jest przez niewielką grupę potężnych armatorów. Ich dominacja sprawia, że rynek ten jest niezwykle konkurencyjny, a decyzje podejmowane przez tych gigantów mają ogromny wpływ na globalny handel i gospodarkę. Polska, choć posiada swojego przedstawiciela w postaci Polskiej Żeglugi Morskiej, musi konkurować w tym trudnym środowisku z dużymi światowymi graczami.
Leave a Reply